ћаслик атерина |
||
«м≥ст
|
¬ј¬≤ЋќЌ Ўановний NN! Ќ≥ Ц
м≥й хлопчику, голубе м≥й! |
ј
тепер по сут≥. ўо стосуЇтьс¤ ¬ашоњ теор≥њ
≥сторичного розвитку, то вона досить дотепна ≥
н≥чим не г≥рше (але ≥ не краще) тих, ¤к≥ пропонують
≥нш≥ неспец≥ал≥сти. Ѕо ж ¬и неспец≥ал≥ст у дан≥й
галуз≥, це видно хоча б з такого ¬ашого
прик≥нцевого (≥, ¤к ¤ розум≥ю, основного)
твердженн¤: Д...кожна ≥сторична концепц≥¤
к≥нцевим пунктом розвитку мислить (¤вно або
приховано) ¤кесь Дсв≥тле майбутнЇФ, тис¤чол≥тнЇ
царство Ѕоже на земл≥Ф. Ѕраво, м≥й хлопчику.
™дине, за що болить моЇ старе професорське серце,
так це за стиль. Ѕудь-¤ка ≥нша ДнауковаФ теор≥¤
лише б виграла в≥д вжитоњ ¬ами строгоњ форми, але
будувати ≥з кислою миною щось на л≥тературних
алюз≥¤х... Ќе сприйм≥ть за образу, але дал≥ ¤
вдамс¤ до плаг≥ату Ц ¬и розбудили поетичний (у
широкому значенн≥ слова) дар, що, ¤к ви¤вилос¤,
др≥мав у неходжених, найпотаЇмн≥ших закутках
моЇњ душ≥. якби ¤ був на ¬ашому м≥сц≥ (Ѕоже, не
сприймай цю формулу так серйозно), ¤ б використав
при зведенн≥ лог≥чних конструкц≥й трохи
мистецького хисту Ц вийшов би ц≥лком
сприйн¤тливий л≥тературний тв≥р. ƒа Ц почав би ¤
його парадоксом (де¤к≥ детал≥ дозвол¤ють мен≥
судити, що в≥н ц≥лком у ¬аш≥й манер≥): ожне м≥сто маЇ прообразом ¬авилон, кожен хмарочос Ц ¬ав≥лонську вежу, кожен сн≥г Ц п≥сок. ќстаннЇ твердженн¤ сп≥рне. |
≤ д≥йсно Ц важко сказати, що постало першим Ц
сн≥г чи п≥сок, вода або твердь. ’оча н≥.
«абравшись у страшенн≥ нетр≥ м≥фолог≥њ,
в≥днайдемо там голуб≥в-дем≥ург≥в, ¤к≥ добули
др≥бку земл≥ з дна глибочезного поза≥сторичного
мор¤-океану, коли ще не було початку св≥ту, ≥ з
ц≥Їњ крихти витворили розмањтт¤ всього сущого.
ќднак то нетл≥нн≥ косм≥чн≥ поети, що пишуть
власн≥ закони, а не люди, дл¤ кого вони пишутьс¤.
—мертна ж людина (прах ти ≥ в прах повернешс¤), ¤ка
(говор¤ть таке) зачалас¤ ≥ народилас¤ десь п≥д
жалючим сонцем ѕ≥вденноњ јфрики, ≥з т≥Їњ
субстанц≥њ пилу з водою зл≥пила св≥й св≥т,
розпочавши його огородженн¤м кордон≥в,
зведенн¤м ст≥н: мазанок, будинк≥в, фортець, веж,
м≥ських мур≥в Ц ≥ дов≥вши до стад≥њ тих ус≥м
знайомих ст≥льникових споруд, ¤к≥ Ї чи не
найпом≥тн≥шою прикметою сучасност≥. —в≥т, що
пост≥йно памТ¤таЇ про самовиниклий ориг≥нал ≥, з
ус≥х сил намагаючись перевершити його,
еволюц≥онуЇ катастроф≥чно швидко, на одному
диханн≥ поЇднуючи комунальне наповненн¤ великих
м≥ст ≥ типово м≥ську розгублен≥сть перед браком
сп≥врозмовника, публ≥чну оголен≥сть стосунк≥в ≥
приватн≥сть, безжал≥сн≥сть осп≥ваного
рац≥онал≥стами (чи романтиками) соц≥ального ладу
≥ пропоновану на кожному кроц≥
сентиментальн≥сть, що живитьс¤ за рахунок його
жертв Ц мовл¤в, в усьому потр≥бна р≥вновага. ќдин
св≥т вважають природн≥м, а ≥нший Ц недосконалим,
але кращим, кращим, кращим. „ому людину т¤гне до соц≥уму Ц зрозум≥ло, адже вона Ц ≥стота соц≥альна. ј от чому людина прагне зводити веж≥... “ут зовс≥м не у ц≥н≥ на землю справа. ќсь дитина приносить у свою п≥сочницю ≥грашкове в≥дерце води, виливаЇ на ірунт, а тод≥ з сироњ кремн≥Ївоњ каш≥ насипаЇ горби, нар≥каючи њх хатинами, л≥пить, огороджуЇ, оздоблюЇ височенн≥ замки. ¬они розмиваютьс¤ наступним верескливим дит¤чим прибоЇм, розтоптуютьс¤ п≥д час м≥н≥атюрних в≥йн за територ≥ю чи привласнюютьс¤ в ¤кост≥ контрибуц≥њ за образи п≥сл¤ перемирТ¤; њх знос¤ть сердитою рукою п≥д час суперечок; перебудовують у мости, дороги, але пот≥м ставл¤ть знову ≥ знову. ≤ так пост≥йно Ц в≥дколи ≥ до останн≥х час≥в, ам≥нь. ћожливо, тут криЇтьс¤ щось ≥з минулого, щось м≥цно вмуроване в п≥дсв≥дом≥сть усього людського роду, поруч ≥з луками ≥ стр≥лами, л≥таками ≥ машинами, вд¤гачкою дл¤ л¤льок ≥ казками на н≥ч. якась мудра алегор≥¤ усього його подальшого ≥снуванн¤. |
Ѕо
будь-¤ке збиранн¤ ≥ накопиченн¤ (грошей,
предмет≥в, знань, св≥тов≥дчутт≥в), а найб≥льше Ц
витворенн¤ з усього цього матер≥алу чогось
власного, свого Ц не що ≥нше, ¤к т≥ ж дит¤ч≥ ≥гри,
спроектован≥ на б≥льш прагматичну площину, де
п≥щан≥ замки перетворюютьс¤ на
найр≥зноман≥тн≥ш≥ реч≥: ≥нтриги, карТЇри, твори,
теор≥њ, доктрини, ≥деолог≥ю зрештою. —кладена
¤кимось розумником њхн¤ типолог≥¤ мала б м≥стити
в заголовку: Д™вро-јтлантична (або яка «авгодно)
цив≥л≥зац≥¤Ф. ≤ н≥чого, що все тече, все минаЇ, що
теор≥њ ви¤вл¤ютьс¤ хибними, а ≥деолог≥њ Ц
нелюдськими, що небос¤ги умовивод≥в з часом
руйнуютьс¤ ≥ падають Ц натура людини не терпить
безд≥¤льност≥, а тому вона в черговий раз
розпочинаЇ роботу безк≥нечного зведенн¤
вав≥лонськоњ веж≥ з≥ слоновоњ к≥стки своњх
у¤влень про св≥т. ≤ таке будуванн¤ зовс≥м не безпл≥дне, ≥накше б не мешкали б ви зараз у своЇму комфортабельному вулику, не використовували б багатьох речей, що надзвичайно полегшують вам оту перв≥сну працю ставленн¤. јдже в чи не в кожного земного мешканц¤ Ц сво¤ конструкц≥¤, що лише п≥двищуЇ загальну, ≥ в њњ основ≥ лежить усе той же безупинний рух нагору. јле чим вище заводить нас вищезгадане прагненн¤ д≥њ, чим дал≥ до густого природного ірунту, тим менш реальний св≥т, тим б≥льше починаЇмо ми послуговуватис¤ ≥люз≥¤ми. «вичайно, вони т≥шать самолюбство, але чи не забулос¤, що то лише м≥фи, мр≥њ, марева, фата моргана? «даЇтьс¤ (вже котре стол≥тт¤), що в цьому Ц знак невблаганного к≥нц¤, розпаду, пад≥нн¤ Ївроп. јдже дуже довгий шл¤х нагору. ћета, колись така близька, але п≥сл¤ стол≥ть прац≥ усе ще недос¤жна, породжуЇ знев≥рТ¤ у власних силах, заздрощ≥, кип≥нн¤ пристрастей м≥ж самими буд≥вничими, нов≥тн≥ теор≥њ, покликан≥ одним непом≥рним напруженн¤м сил дос¤гти того, задл¤ чого, власне ≥ просуваЇтьс¤ до хмар споруда Ц св≥тлого майбутнього, Дзведенн¤ неба на землюФ. јле Ї так≥, що стверджують: насправд≥ вежа давно впала Ц саме тод≥, коли це ≥ пророкували, але оск≥льки люди вже давно живуть у кол≥ ≥люз≥й, то просто не хочуть (чи не можуть) того ос¤гнути, приймають застар≥л≥ потворн≥ уламки за прекрасно виготовлен≥ мармуров≥ блоки, ≥з покол≥нн¤ у покол≥нн¤ виконують примарну д≥ю примарного майструванн¤. |
|
ћ≥н≥ми | ћайстер лаб≥ринту | –омантик на сел≥ | азочки | ѕросто так ≥стор≥њ | —татт≥ | ¬≥рш≥ | ѕереклади |